Cum un ”investitor” moldovean a prejudiciat statul cu zeci de milioane de lei

Așa-numitul ”investitor străin”, care este de fapt cetățeanul Republicii Moldova, Nicolai Petrov, fondator a două companii aeriene a prejudiciat statul de 20 de milioane de lei. Nicolai Petrov a obținut în urma unor hotărâri controversate de judecată dreptul de a opera zboruri spre Antalya, fără a le efectua ulterior, scrie joi portalul www.moldova24.info.
Autorul, Gabriel Călin, amintește că în 2010, înaintea sezonului estival, Petrov, care este fondatorul CarpatAir și Moldavian Airlines, a lansat acuzații grave în adresa ministrului de atunci al transporturilor Anatol Șalaru precum că ar obstrucționa intenționat compania Moldavian Airlines în obținerea dreptului de a opera curse charter spre Antalya. Șalaru însă a explicat că există un acord bilateral dintre Turcia și Moldova care prevede că ambele țări au dreptul să opereze un număr egal de curse, câte 7 (indiferent dacă e vorba de curse Charter sau regulate). La acel moment, cele 7 curse erau deja operate de compania de stat AIR MOLDOVA.
”Petrov insista, însă, cu spume la gură că Moldavian Airlines are dreptul legal să opereze curse în această direcție și că statul este obligat să-i ofere acest drept. Printr-o minune judiciară Petrov a obținut până la urmă dreptul de a opera 2 curse regulate, din contul celor de la AIR MOLDOVA, care a rămas în urma acestei tranzacții justițiare doar cu 5 curse”, se menționează în articolul citat.
Însă, după ce a obţinut licenţa, pentru operarea cursei Chișinău-Antalya, Moldavian Airlines nu a efectuat niciun zbor. Iar în luna iunie 2010 a renunţat în mod oficial la exploatarea rutei spre această destinaţie. În consecinţă, industria transporturilor aeriene a suferit pierderi de peste 20 de milioane de lei şi pentru prima dată în ultimii 6 ani, operatorii străini au transportat cu 60% mai mulţi turişti, decât companiile aeriene moldoveneşti (se arată într-un comunicat de presă al Air Moldova).
Totodată, Air Moldova a rămas atunci fără 2 curse spre Turcia. Compania de stat l-a acuzat atunci pe Petrov de faptul că vrea să o ducă la faliment, calificând manevra lui Petrov drept „o încercare a concurenţilor străini, parteneri ai companiei „Moldavian Airlines”, de înlăturare treptată a operatorilor moldoveneşti de pe piaţa transporturilor aeriene din Republica Moldova.”
Autorul menționează că acțiunile lui Petrov pot fi considerate drept atac raider or există toate părțile componente ale acestuia – o decizie judecătorească, un păgubit (Air Moldova), și un beneficiar (Companiile Străine). Mai mult, el se întreabă dacă acțiunile lui Petrov nu pot fi considerate chiar trădare de țară?
”În timp devine clar că acest Petrov a avut din start scopul de a prejudicia interesele Republicii Moldova. Altfel cum putem explica faptul că a organizat un ditamai scandal media doar ca la urmă să refuze ceea ce a cerut? Scopul final a fost atins – reducerea numărului de curse operate de Air Moldova. În interesul cui a acționat?”, se întreabă Gabriel Călin.
El mai menționează că Petrov procedează într-un mod similar și în România, unde tot se judecă cu statul prin intermediul companiei Carpat Air pe care a falimentat-o. Acolo, susține el, motivul falimentării este compania Wizz-air (companie low-cost gigant) care ar fi intrat prea puternic pe piață românească. Petrov decis să-i mai taie din aripi tot prin judecăți. ”S-ar putea să câștige și acolo în instanță, iar mai târziu să aflăm că nu Carpat Air, ci o altă companie o să preia o parte din transportul de pasageri operat de Wizz”, potrivit articolului.
Sursa consideră că Nicolai Petrov îndeplinește anumite comenzi. ”Când privești în ansamblu activitatea acestui personaj se creează impresia că el se ocupă la comanda cuiva doar de crearea obstacolelor altor companii. Posibil că Pentru Petrov acesta este business-ul real, de ce nu…? Mai ales că a simțit că nu pățește nimic pentru asta, chiar și după ce și-a prejudiciat propria țară”.
Amintim că Nicolae Petrov și Carpatair au fost în centrul mai multor scandaluri în România. Presa de peste Prut îl acuza acum doi ani de trafic de influență, în condițiile în care în acea perioadă Carpatair, compania lui Petrov, avea datorii de 2,5 milioane de euro față de Aeroportul din Timișoara.
Este de menționat că în anii 2009-2012 avioanele companiei Carpatair au fost implicate în cel puțin două accidente aviatice, iar în ianuarie 2014 compania a intrat în insolvență.

About Author

admin