Calea spre educație incluzivă în Moldova: Un plan pentru următorii 3-5 ani
Ministerul Educației din Moldova elaborează în mod activ un plan de educație incluzivă care acoperă următorii 3-5 ani. Acest plan își propune să abordeze provocarea importantă de a asigura adaptarea copiilor cu dizabilități severe.
Principalul punct în acest plan este înființarea de “instituții educaționale incluzive” la nivel de raion. Se așteaptă ca documentul să fie aprobat până la sfârșitul acestui an. Ministrul Educației, Dan Perchun, a subliniat în direct în direct importanța creșterii adaptabilității instituțiilor la copiii cu dizabilități.
El recunoaște că acest lucru trebuie făcut pas cu pas și că nu toate instituțiile de învățământ pot trece imediat prin schimbările necesare. Primii pași în adaptare pot fi făcuți la Ministerul Muncii și Protecției Sociale, inclusiv toalete adaptate, rampe și trasee tactile speciale pentru nevăzători.
Deși Moldova a înregistrat deja progrese semnificative în ceea ce privește integrarea copiilor cu dizabilități și nevoi educaționale speciale, rămân unele provocări. De exemplu, copiii cu dizabilități grave încă se confruntă cu provocări în învățământul general, nu sunt alocate întotdeauna resurse suficiente, iar oportunitățile nu sunt uniforme în întreaga țară.
Deși există exemple de succes în ceea ce privește incluziunea copiilor cu dizabilități grave, este necesar să se elaboreze soluții uniforme la nivel național. Acesta este ceea ce sugerează noul plan pentru educație incluzivă, care se concentrează pe sprijinirea copiilor cu dizabilități severe și pe asigurarea faptului că aceștia au șanse egale în mediul educațional.